Je eigen stem vinden in ‘Marketingland’ als empathisch gevoelsmens

Terwijl ik mijn eigen nieuwe website aan het maken was, had ik constant in gedachten wat ik zelf fijn vind als ik de website van iemand anders bezoek. Ik vroeg me af wat mijn aandacht trekt, wat mij raakt en wat mij een goed gevoel geeft. Ik wilde dat mijn website “puur, menselijk en oprecht” aanvoelt.

Ik luisterde aandachtig naar de fluisterende ‘stem’ van mijn intuïtie, die me leidde om mezelf zo authentiek mogelijk te uiten. Bovendien gebruikte ik mijn empathisch vermogen om me in te leven in de bezoeker en te bedenken hoe zij zich mogelijk zouden kunnen voelen bij de woorden en beelden die ik gebruik.

Mijn Persoonlijke Marketingbenadering

Maar er was ook de stem van het verstandelijke en/of geconditioneerde deel in mezelf. Het deel dat allerlei zaken heeft geleerd over marketingtechnieken en hoe je die het beste kunt toepassen.

Niet zo lang geleden heb ik een cursus gevolgd over marketing van Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren van de IMU (Internet Marketing Unie). Nou ja, ik heb delen van de cursus gevolgd. Ik heb waardevolle inzichten opgedaan waar ik zeker iets mee wil doen in mijn bedrijf, maar wel op mijn eigen manier en volgens mijn eigen overtuigingen.

Tijdens het maken van mijn eigen website heb ik voortdurend de lessen uit de cursus afgezet tegenover mijn intuïtieve en hartsgedreven gevoelens. Natuurlijk hebben de benaderingen van Tonny en Martijn zich bewezen. Ze zijn autoriteiten in hun vakgebied en doen het goed en succesvol.

Maar dat betekent niet automatisch dat hun benaderingen even succesvol zullen zijn voor mij en dat ik daarmee mijn doelgroep kan bereiken. Ik begin steeds meer te realiseren dat er geen “heilige graal voor marketingbenaderingen” bestaat. De benadering van Tonny en Martijn is succesvol omdat ze zich richten op een doelgroep die zich ‘in het midden’ bevindt. Een groep mensen in de samenleving die per definitie het grootste is. Mensen met een gemiddelde intelligentie, gemiddelde sensitiviteit, gemiddelde ‘diepgang’ en een gemiddeld ontwikkeld empathisch vermogen en intuïtie.

Waarom Opvallende Knoppen voor mij niet werken

Een van de tips die Tonny en Martijn bijvoorbeeld geven, is om overal grote opvallende knoppen te plaatsen die bezoekers aanzetten tot actie, zoals het aanschaffen van iets of ergens voor inschrijven. Het is niet alleen wat Tonny en Martijn zeggen; het is een algemeen aangenomen en bewezen ‘strategie’ in de marketingwereld die over het algemeen goed lijkt te werken.

Maar voor mij als gevoelig en sensitief mens werkt dit niet. Ik wil graag in alle rust de inhoud van een website tot me nemen wanneer ik deze bezoek. Vervolgens wil ik de informatie overwegen en aanvoelen of het bij me past. Ik laat het een paar dagen bezinken en als iets goed blijft voelen, dan keer ik terug naar de website om alles op mijn gemak te bekijken.

De grote schreeuwende knoppen zetten mij op geen enkele manier aan tot actie… Ze vertellen mij voornamelijk iets over degene die mij iets wil verkopen, en dat is geen positieve boodschap. Het geeft mij het gevoel dat die persoon blijkbaar denkt dat hij/zij hard moet schreeuwen om mij in actie te laten komen.

Terwijl het niet de knop zou moeten zijn die mij aanzet tot actie, maar mijn overtuiging dat er iets waardevols wordt aangeboden. Zodra ik die overtuiging heb, zal ik op een website blijven zoeken totdat ik de ‘juiste’ knop vind die mij leidt naar wat ik zoek, zelfs als deze heel klein is. Alles komt voort uit intrinsieke motivatie en overtuiging.

Het Belang van Design en Intuïtie

Laat me nogmaals benadrukken dat dit verhaal niets zegt over het fenomeen ‘grote opvallende knoppen’ op zichzelf. Het gaat erom hoe ik, als sensitief mens, ze ervaar en hoe ze op mij een negatief effect hebben in plaats van een positief effect.

Een ander voorbeeld is dat Martijn en Tonny beweren dat het ontwerp van een website niet zo belangrijk is en dat de tekst daarentegen des te belangrijker is. Ook dit is niet van toepassing op mij als sensitief en intuïtief mens. Via mijn intuïtie ontvang ik namelijk enorm veel informatie via beelden en sferen.

Voordat ik begin te lezen, is een groot deel ‘van het verhaal’ al aan  mij verteld en zodra ik begin te lezen, gebeurt dit met een gekleurde bril op. Namelijk de kleur die de bril kreeg (oftewel het gevoel dat ik kreeg) door de beelden en andere informatie die de website mij biedt.

Dit bevindt zich allemaal op een veel dieper en genuanceerder niveau. Ik kan me goed voorstellen dat de theorie van Martijn en Tonny volledig van toepassing is op mensen die zaken meer rationeel benaderen, maar voor mij persoonlijk is het anders.

Mijn Unieke Zijn en Kracht

Ik behoor niet tot die gemiddelde doelgroep en daarom voel ik me niet geroepen om hun benadering één op één over te nemen. Ik zie dat zij aanbevelingen doen en gedachtegangen delen die absoluut niet van toepassing zijn op mij of mijn doelgroep. Niet omdat zij het “mis” hebben, maar omdat ik een ander soort mens ben met een andere doelgroep waarop ik me richt. En dat is een belangrijk aspect om in gedachten te houden. Blijf zelf nadenken en voelen hoe het voor jou als mens zit, ongeacht wat de experts zeggen.

Het voelt voor mij heerlijk bevrijdend en inspirerend dat ik mijn unieke ‘zijn’ en mijn specifieke kracht nu volledig mag omarmen. Ik geef de stem ‘van binnenuit’ evenveel gewicht en autoriteit als de stemmen van autoriteiten in de buitenwereld. Vervolgens weeg ik alles zorgvuldig af en creëer ik een mix die volledig bij mij past.

Mijn Uitnodiging aan jou

Als laatste wil ik je graag van harte uitnodigen om hetzelfde te doen. Ga gewoon de komende tijd eens heel bewust voelen, hoe van allerlei marketinguitingen  voelen en wat ze jou vertellen. Geven ze je een gevoel van betrouwbaarheid, van puurheid, van oprechtheid? Voel jij je gezien, gehoord en begrepen als mens? Geeft het bezoek aan een website of een marketing mail je een aangenaam gevoel, of een onaangenaam gevoel? En wat maakt dat dit gebeurd?

En als je bewustzijn hierover is vergroot, dan kun je je eens gaan proberen voor te stellen, hoe bepaalde zaken zullen aankomen bij jouw doelgroep. Hoe wil je hen benaderen? Wat wil je hen meegeven? Hoe zullen zij zich voelen, door jouw uitingen?

Ik wens je veel waardevolle inzichten toe.

Nieuw in de webshop